Zentrale Anmeldung für das hier abgebildete Angebot FWP-Fächern:
Dienstag, 12.09.2023 (ab 09:00) bis Donnerstag, 28.09.2023 (bis 17:00)

(Stand: 25.08.2023)
Liebe Studierende,
über diesen Kurs wird die zentrale Anmeldung für die FWP-Fächer im WS 2023-24 laufen.

Die Informationen zur Anmeldung der FWP-Fächer werden hier kontinuierlich aufgebaut.

Schon mal vorab:
zentraler Anmeldezeitraum - Dienstag, 12.09.2023 (ab 09:00) bis Donnerstag, 28.09.2023 ( bis 17:00)
und
Fragen, die Sie vorab haben, bitte an "studiengang.wirtschaft@hs-augsburg.de" mit [FWP] im Betreff.

Dieser Kurs ist ab um den 01.09.2023 zur Selbsteinschreibung geöffnet.


Am 23.11. (Do.) und 24.11.2023 (Fr.) haben Sie die Gelegenheit im Rahmen eines Planspiels ein Unternehmen zu führen. Dazu bilden kleine Gruppen Unternehmerteams, die jeweils auf einem gemeinsamen Markt um die Gunst der Kunden werben. Dabei sind Entscheidungen bzgl. Produktentwicklung, Marketing, Erweiterung der Produktion, etc. zu treffen.

Sie bekommen dadurch in zwei Tagen einen Überblick über betriebswirtschaftliche Zusammenhänge und Entscheidungen.

Der Kurs wird Ihnen anerkannt als AWP (für Studenten der Fakultät Wirtschaft alternativ als FWP)

Wichtig: Der Campus Cup findet in diesem Jahr in Präsenz (Fak W, Raum W4.06) statt

Im Vorfeld dazu findet eine Einführungsveranstaltung zur Vorbereitung auf das 2-tägige Planspiel statt. Der Termin und Ort wird noch bekannt gegeben.

*_Der Wettbewerb_*

Der Management-Cup Bayern ist ein mehrstufiger Planspielwettbewerb, den gründungsorientierte Hochschulen untereinander austragen. Gespielt wird bayernweit. Der Campus-Cup stellt die erste Stufe dar.

Weitere Informationen finden Sie unter: https://management-cup.bayern/

*_Lerninhalte und -ziele: _*

• In einem realistischen Umfeld, unternehmerische Entscheidungen treffen

• Geldflüsse im Fertigungsbetrieb kennenlernen

• Gewinn und Verlustrechnung sowie Bilanzen interpretieren und daraus die richtigen Konsequenzen ziehen

• Vernetztes Denken.

 *_Voraussetzungen:_ *

• Neugier und Spaß am Spiel

• Entscheidungsfreude und Teamfähigkeit

• Interesse am Thema Existenzgründung/Unternehmensnachfolge.

Der Wettbewerb richtet sich ausdrücklich auch an Anfangssemester und Nicht-BWL-Studierende (z.B. Ingenieure, Natur- oder Geisteswissenschaftler), die ihre Management-Kenntnisse erweitern wollen.

Achtung: Derzeit sind keine freien Plätze mehr verfügbar


FWP Berufs- und Arbeitspädagogik (BW/IM; 4 SWS / 4 CP)

Berufs- und Arbeitspädagogik als Fach vermittelt die grundlegenden Kenntnisse der berufs- und arbeitspädagogische Eignung zum selbständigen Planen, Durchführen und Kontrollieren der Berufsausbildung. Im Sinne der Ausbildereignungsverordnung (AEVO,§ 2, vom 21.Januar 2009) werden folgende Handlungsfelder vermittelt:

1. Ausbildungsvoraussetzungen prüfen und Ausbildung planen,

2. Ausbildung vorbereiten und bei der Einstellung von Auszubildenden mitzuwirken,

3. Ausbildung durchführen und

4. Ausbildung abschließen

Die Studierenden sollen die notwendigen rechtlichen, sowie berufs- und arbeitspädagogischen Kenntnisse erlangen, um als Ausbilder im dualen Ausbildungssystem tätig werden zu können.

Kenntnisse aus dem Bereich Arbeitsrecht sowie Rhetorik/Konfliktmanagement werden vorausgesetzt.

Dozenten: Ulrike Tielemann, Dipl.-Päd., Prof. Dr. Micha Bloching

Leistungsnachweis: Seminararbeit (Ausarbeitung einer Unterweisung) und Klausur zum Rechtsteil (30 Minuten)

Termine der Veranstaltung: Dienstagnachmittag, in Präsenz (mit Online-Einheiten) 13:30 - 18:00, Start: 17.10.2023 (Stand: 28.08.2023)

Verbindliche Anmeldung: Anmeldung via zentralen Anmeldekurs ab 12.09.2023

Die Teilnehmerzahl ist auf 14 Studierende begrenzt; Studierende der höheren Semester (ab 5ten Semester) werden bevorzugt.

FWP Environmental economics and climate change (BW/IM; 4 SWS / 4 CP)

The course discusses the theoretical background of environmental and climate change problems such as the theory of external effects and international negotiations. In this context, the concept and the pathways to a sustainable development are analysed. The students shall be able to assess different policy options such as tradable permits, eco-taxes and international negotiations as solutions for mitigating climate change problems. Furthermore, they learn about indicators of a sustainable development and climate change so that they can empirically assess these problems.

The course comprises 4 hours per week (2 hours weekly lectures (Tuesdays, 11:40 to 13:10 am) and a block seminar at the end of the semester) and thus four credit points.

Lecturer: Prof. Dr. Jens Horbach

Exam: Presentation and a seminar paper

Room: To be determined

Erasmus students are highly welcome!

FWP Marketing für Deine Fakultät (2 SWS / 2 ECTS)

Inhalt: In diesem „Hands on“-FWP geht es darum, ins Marketing für Deine Fakultät, Deinen Studiengang und generell das Leben an der TH Augsburg ganz praktisch einzusteigen. Folgende Ideen stehen schon jetzt im Raum:

  • Kommunikation zur Studiengangreform mithilfe kurzer Filme, Präsen, etc. 
  • Einsatz als Studiengangbotschafter auf Messen, bei Schulbesuchen, oä
  • Konzeption, Design und Umsetzung von Informationsmaterialien 
  • Unterstützung bei Erstsemesterveranstaltungen, der International Week, Alumniveranstaltungen, etc.

Wir werden gemeinsam Ideen sammeln, entwickeln und praktisch umsetzen. Ziel ist es, dieses FWP fortlaufend durchzuführen, damit Projekte auch semesterübergreifend umgesetzt werden können. Dieses FWP ist passend für Sie, wenn Sie kreativ, kommunikativ und marketing-Interessiert sind und Sie Freude daran haben, sich für Ihre Hochschule und ein attraktives Studierendenleben einzusetzen.

Leistungsnachweis: Das FWP gilt als bestanden, wenn Sie sich aktiv beteiligen und regelmäßig Ihre Projektreportings abhalten. Achtung: dieses FWP wird nicht benotet, sondern als bestanden/ nicht bestanden bewertet. 

Dozent/in: Prof. Felicitas Maunz und Ulrike Tielemann 

Beginn: Donnerstags 9.50-11.20 Uhr, Kick-off am 12.10. 

Verbindliche Anmeldung (max. 12 Teilnehmer) ab dem 12.09.2023 bitte über den folgenden Moodle-Kurs https://moodle.hs-augsburg.de/course/view.php?id=6982 (Dieser Kurs ist ab dem 01.09.2023 zur Selbsteinschreibung geöffnet)




FWP Success Formulas in Business: Experiences from the Corporate World (2 SWS / 2 ECTS)  

In this lecture, a seasoned manager shares his experiences from his various senior positions in international companies. Based on real live cases, the following topic areas will be explored and discussed:

  • The organizational dimension and the role of strategy
  • Shareholders versus stakeholders
  • Challenges of change and the critical role of corporate culture
  • Individual careers: from getting hired to achieving success
  • The need for innovation and entrepreneurship and how venture capital works

The intention of this lecture is not to give definitive answers, but to provide a platform that enables students to better understand the complexities of the corporate world and develop a deeper understanding of what is really going on in organizations. Basic concepts will be introduced and discussed.  

Lecturer:                  Edwin Binder (guest lecturer)

Language:               English + German (depending on attending students) 

                                 Suitable for Erasmus students

Form of lecture:      Face-to-face meetings with virtual elements

                                 Interactive, multi-media supported sessions, enriched by anecdotal evidence

Lecture dates (as planed of August 25th, 2023):

                                 Tuesday’s:   October 10 + 17 + 24 + 31, November 7 + 28, Januar 9 + 16 (14:00–17:00)    

Room:                      To be determined

Exam:                       Presentation and term paper

Maximum number of participants: 15

Registration (mandatory)Registration will be handled centrally.                              

                                 If there are any questions in advance, please contact edwin.binder@hs-augsburg.de

FWP: Event Marketing (only Erasmus)

  • Brief Contents: Briefing case study presentation | Introduction Event as an instrument of Marketing Communication | Trendmonitoring Event | Dimensions of Event Marketing | Event strategy | Eventmanagement Part 1: Conception (Toolbox) | Eventmanagement Part 2: Planning and organisation | Creative/Training session | Event examples | regular working units for case study presentation

    ! Sessions Cancelled ! (Sessions/Plan: 18.10.23 | 25.10.23 | 08.11.23 | 15.11.23 | 22.11.23 | 13.12.23 - presentation |  14:00 - 17:30)

    Note/Grade: Please don´t forget to register yourself for the exam to receive your grade/Mind: Prüfungsanmeldezeitraum!

  • Room: W1.05


Lean Management started to be popular in the 1980´s in Europe. The tools and methods are broadly established in the automotive industry and started to be spread to other industry sectors.

Nevertheless the topic is more relevant than ever because some industry sectors and especially small and medium sized enterprises stand at the turning point of implementing a sustainable Lean Management concept. Moreover the concept will be transferred to other branches and areas; therefore it is necessary to adapt the methods depending on the utilization aspects. Especially against the background of increasing cost pressure and growing quality awareness the Know-how in this area is an international sought-after skill for university graduates.

Previous knowledge in logistics is helpful but not necessary.

Lean Management methods will be explained and discussed by working on a case study.

Lecturer: Prof. Dr. Florian Waibel.

Exam: Presentation and written exam

Lectures: Tuesdays, 15:30 - 17:00, first lecture: October, 10th 17th (!)

Room:
W2.11

Binding registration: Registration until October, 6th 2023 via mail (florian.waibel@hs-augsburg.de). First-come first-serve principle

Maximum number of participants: 15

Lecture is held in English


Welcome to the "Cross-Cultural Management Course "!

Content

This course examines the relationship between culture and management and exposes the complexities of management in international business. The course will focus on the basic psychological and sociological constructs that underlie the formation and maintenance of both international and business cultures. Special attention will be placed on the impacts of globalization and the various risks of international trade and their effects on the different business functions

Objectives:

You will be taken on an intercultural journey where you will :

  • acquire a deeper psychological and sociological understanding of culture formation.
  • grasp the basics of major cultural researchers and measurement models and learn how cultural frameworks influence ways of thinking and doing
  • gain an understanding of cultural dimensions
  • reflect on your own beliefs, values, and intercultural experiences
  • learn about stereotypes, prejudices, unconscious bias, and effective ways to mitigate them
  • adapt your behavior to communicate effectively in intercultural encounters
  • analyze intercultural misunderstandings
  • develop strategies for dealing with intercultural misunderstandings and coping with Culture Shock.
  • understand risks and precautionary measures of international business and the impact of globalization on culture and management.
  • become competent in working in Diverse Teams 
  • familiarize yourselves with Diversity and Inclusion Management in Organizational Culture 
  •  develop Cultural Intelligence. 
Teaching and Learning: 
  •  Lecture: Literature presentation, discussion, explanation.
  • Classroom Workshops: Applying the learned concepts and tools (case studies). 
  • Student Presentations